Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Av allt man får skickat till sig, hur väljer man vad man skriver om?

Jag vet att ni vet att man som bloggare får stuff skickade till sig. Vissa veckor mer än andra, men iaf! Det är fullt med stuff. Och skulle man bara skriva om allt man får så skulle bloggen bara vara opersonlig. Så hur väljer man ut det man vill skriva om? 

Jag har listat tre punkter på hur jag väljer ut vilka saker jag ska skriva och vilka inte (och då räknar vi inte in produkter jag älskar, utan allting efter det). Vet att detta är lite av ett tabubelagt ämne att prata om/skriva om som bloggare men jag känner att jag vill dela med mig till er. 

1) Ett märke/företag jag tycker om. De kanske gör bra grejer här i vår värld (som Halebop som vill göra vår värld till en schysstare plats)

2) De har härlig personal. Man får inte glömma allt personen som representerar ett varumärke står i praktiken och säger ”Det här är ett schysst märke eller det här är ett sugit märke” med sin attityd. Företag som skickar en vinflaska som kostar 50kr och sen smsar och mailar och ringer och bombar en i flera veckor gör att man inte alls gillar det där vinet innan man ens smakat det. För i slutet av dagen är det kanske så att jag helt enkelt inte hunnit dricka vinet än och därför inte skrivit om det. LUGNA ER. 

3) Kreativa bud. Som detta nedan från Lindt jag fick imorse. Asså wow. Hur roligt att få en isbit som väger typ 5 kilo? Vet inte riktigt vad jag ska göra med den men det spelar igen roll. För det var så fint och annorlunda och roligt. Älskar Lindt för detta. De är riktigt duktiga när det kommer till sin PR. Minns ni i påskas när jag fick massa små gulliga kaniner i flera veckor av dem som en ”nedräkning” inför påsken? Man blir glad.

Så i slutet av dagen handlar det inte om vad kostnaden är för produkten utan allting runtomkring också. Många etablerade pr-byråer som borde förstå dessa enkla punkter men som tydligen inte gör det. 





Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Ja, det här med hur du produktplacerar saker hela tiden börjar bli fett störigt snudd på patetiskt när du bara ”åh på tal om annat det här företaget XX är helt super och gör saker som är helt disco yada yada..”. Vi är inte dumma i huvudet, vi minns fortfarande att du vart en av dom som sålde sig till moderaterna förra valet bla

    2014-07-02 15:02:06
    Svara
  • Fan min kommentar blev helt klippt, orkar inte skriva om hela men vore jäkligt skönt om bloggare kunde vara mer öppna med när de är sponsrade. Att bara skriva ut ”I samarbete med blabla” gör att man får ett betydligt högre förtroende för bloggaren jämfört med smygreklamsinlägg som en så tydligt genomskådar.

    2014-06-30 20:31:55
    Svara
  • Håller helt med Linda! Reklamen i bloggar börjar bli helt bananas, där det länkas till höger och vänster utan att nämna att bloggaren blivit ”köpt”. Som alltid med inlägg om Nellys kläder exempelvis eller lååånga texter om någon produkt och sedan ”Ni kan köpa den HÄR

    2014-06-30 20:29:39
    Svara
  • Håller helt med Linda! Reklamen i bloggar börjar bli helt bananas, där det länkas till höger och vänster utan att nämna att bloggaren blivit ”köpt”. Som alltid med inlägg om Nellys kläder exempelvis eller lååånga texter om någon produkt och sedan ”Ni kan köpa den HÄR

    2014-06-30 20:29:07
    Svara
  • Man kan inte frysa chokla, den tappar allsmak! 🙁 Borde dom veta på Lindt tycker man….

    2014-06-30 18:51:02
    Svara
  • Som läsare tycker jag att det viktigaste av allt är att bloggaren skriver tydligt att den har fått produkten gratis. Alldeles för ofta framgår det inte, men vi som läsare förstår ändå att det är ‘reklam’ = förtroendet dalar.

    2014-06-30 16:55:23
    Svara
  • känns som om du alltid gör reklam i din blogg. Funderat på anmäla någon gång. Den har gått från skön till en enda reklamsajt. SKIT trist

    2014-06-30 13:44:03
    Svara
  • Gaah Dasha!
    I love you, men snälla sluta säga ”i slutet av dagen” hela tiden. Det är en direktöversättning av ”at the end of the day”, det uttrycket finns inte. På svenska heter det ”i slutändan”, ”när allt kommer omkring” eller ”när det kommer till kritan”. Eller herregud säg precis vad du vill, men ett förslag iaf. Ville bara lufta detta, haha, förlåt mig.
    Mvh, en trogen lyssnare av blogpod

    2014-06-30 12:35:35
    Svara
Dasha Girines webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger